וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 הדיברות להכנת המשפחה לחירום

בשיתוף פיקוד העורף, בשיתוף פיקוד העורף

12.6.2019 / 17:00

איך מאתרים מרחב המוגן? כיצד יש לצייד את הממ"ד או המקלט, ומה חשוב לתרגל מראש עם הילדים למקרה שהם לבד בבית? קבלו המלצות שיסייעו לכם להתכונן בשגרה, כדי להציל חיים בזמן חירום

חלוקת תפקידים בין בני הבית במצב חירום. פיקוד העורף,
חלוקת תפקידים בין בני הבית במצב חירום/פיקוד העורף

במקביל לפרסום על שדרוג מערכות ההתרעה המחלקות את המדינה ל-1,700 אזורי התרעה ממוקדים, בפיקוד העורף מדגישים כי הערכות משפחתית מוקדמת למצבי חירום, עשויה להציל את חייכם ואת חיי היקרים לכם.

רס"ן דקלה טל-חוגה, ראש מדור הסברה בפיקוד העורף, מדגישה כי יש להיערך למצבי חירום כבר בזמן השגרה וממליצה על 10 כללי זהב שיאפשרו להתכונן בשגרה, כדי שתוכלו להציל חיים בזמן חירום.

הכירו את אזור ההתרעה

אזור ההתרעה הוא היישוב או השכונה שם אתם נמצאים. ברוב הערים האזעקה תופעל רק ביישוב הנמצא בסכנה. בעשר הערים הגדולות בישראל, בוצעה חלוקה לאזורי התרעה ממוקדים הכוללים שכונות גדולות, או אזור תעשייה. לדוגמה, מי שגר בכפר יונה צריך לדעת שזהו אזור ההתרעה שלו. לעומת זאת, ב-10 ערים בוצע פיצול פנימי למספר לאזורי התרעה, ותושביהן מתבקשים להיכנס לאתר פיקוד העורף ולבדוק מהו אזור ההתרעה שלהם. 10 הערים שבהן פוצלו אזורי ההתרעה הן: ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון, אשדוד, נתניה, חדרה, הרצליה, רמת גן, באר שבע.

מצב חירום - התנהגות הורים רגועה. פיקוד העורף,
מצב חירום - התנהגות הורים רגועה/פיקוד העורף

הכירו את המרחב המוגן בבית

יש לדעת מראש להיכן יש להגיע בעת חירום - ממ"ד, מקלט, חדר מדרגות, או מרחב מוגן פנימי. "באתר פיקוד העורף יש מערכת המאפשרת לדעת מהו המרחב המוגן הנכון לכל אזרח", מסביר סגן שחר ברן מפיקוד העורף, "המחשבון בנוי בצורת שאלות, כאשר כל תשובה מוליכה לשאלה נוספת, עד שמתקבלת תשובה לגבי המרחב המוגן המומלץ להגיע אליו. לדוגמה - המערכת תשאל אם יש ממ"ד בבית ואם תשיבו בשלילה, תישאלו אם יש מקלט בבניין. אם התשובה חיובית, תישאלו אם אתם ניתן להגיע למקלט על פי הזמן העומד לרשותכם וכן הלאה".

תושבים ברעננה בממ"ד בזמן אזעקה. דרור עינב
מחשבון פיקוד העורף מאפשר לדעת מהו המרחב המוגן הנכון. תושבים ברעננה בממד בזמן אזעקה/דרור עינב

הכירו את הנחיות ההתגוננות בזמן אזעקה

יש הבדל משמעותי בדרך שבה תוכלו להציל חיים בזמן חירום, אם נמצאים בבית או מחוצה לו. באתר פיקוד העורף וביישומון מפרטים הנחיות ברורות שיילמדו אתכם כיצד יש לפעול אם נמצאים ברחוב, בנסיעה באוטובוס, בנסיעה במכונית, או בזמן שהייה בדירה או משרד.

"חשוב להכיר לילדים את המרחב המוגן בבית הספר, בקניון ואצל בני משפחה או חברים". את הדברים אומרת סגן אלוף במילואים טלי ורסנו-אייסמן, סגנית מנהל מרכז חוסן ארצי, מומחית בפיתוח תכניות חוסן ומניעה לילדים ומרצה בחוג לפסיכולוגיה ב"אקדמית תל אביב יפו". "המקומות שעל הילדים להכיר, הם המקומות שבהם מבלים ביום-יום. לדוגמה, יש להסביר להם כי אם הם ברחוב ויש אזעקה, עליהם להיכנס בזריזות למבנה קרוב".

מצב חירום - הבעת רגשות. פיקוד העורף,
מצב חירום - הבעת רגשות/פיקוד העורף

למדו את סדר הפעולות בזמן אזעקה

חשוב מאוד שכל אחד מבני המשפחה יידע מה עליו לעשות ברגע הישמע ההתרעה. עליכם להכין את הילדים למצב שבו הם יצטרכו להגיב כשהם לבד בבית. הראו להם את מיקום מפסק זרם החשמל הראשי וברז הגז הראשי של הדירה. הסבירו כיצד יש לסגור אותם וכן ותרגלו איתם כניסה למרחב המוגן בזמן ההתרעה העומד לרשותכם.

לאתר הילדים של פיקוד העורף

מצב חירום - תפקידים במשפחה. פיקוד העורף,
מצב חירום - תפקידים במשפחה/פיקוד העורף

הכירו את אמצעי ההתרעה של פיקוד העורף

בנוסף למערך הצופרים הארצי, ולהתרעות הניתנות בטלוויזיה, ברדיו ובאתרי אינטרנט, כדאי להוריד בהקדם את היישומון של פיקוד העורף, אשר מספק בנוסף להתרעות גם מידע חשוב והנחיות התגוננות עדכניות. "העידן הדיגיטלי מאפשר להיחשף למידע חשוב גם באמצעות אתר פיקוד העורף, דף הפייסבוק של פיקוד העורף ועמודי אינסטגרם וטוויטר", מוסיפה רס"ן טל-חוגה. מומלץ היום להיכנס ליישומון פיקוד העורף ולהתמנות מחדש (לבחור מחדש בכפתור ההגדרות) את הישובים עליהם תרצו לקבל התרעה.

אילוסטרציה. ShutterStock
חוץ ממערכת אזעקות ארצית פיקוד העורף מתריע באמצעות הטלוויזיה, הרדיו, האפליקציה והרשתות החברתיות/ShutterStock

הכינו את המרחב המוגן

לבעלי ממ"ד או לדיירי בניין שבו מקלט משותף, מומלץ לצייד את המקום בציוד חיוני לחירום ובחפצים שייקלו על השהייה במקום. בדקו שיש חיבור לאמצעי תקשורת שיעזרו לכם להישאר מעודכנים (מחשב, טלוויזיה, רדיו על סוללות), סוללת גיבוי/מטען נייד. יש להצטייד מראש גם בארבעה ליטר מים בבקבוקים סגורים, בעבור כל אדם, ליממה אחת. יש לקנות מראש מזון באריזות סגורות (כגון שימורים וחטיפים) תאורת חירום, פנס וסוללות. יש להכין ערכת עזרה ראשונה, תרופות ומטפה לכיבוי אש.

"חשוב לשתף את הילדים בהכנת המרחב המוגן ולשאול אותם מה היו רוצים שיהיה בו כדי שהשהות שלהם תהיה נעימה יותר", מוסיפה ורסנו-אייסמן, "הכנת המרחב המוגן יחד עם הילדים תורמת לתחושת הביטחון שלהם, כי הם 'ממגנים את הבית' וכך הם גם יידעו היכן כל דבר חפץ שדרוש להם".

שוחחו עם המשפחה

ההכנה לאירוע חירום מחייבת הכנה תודעתית של בני הבית. אם יש ילדים מומלץ להסביר להם במילים פשוטות מדוע ייתכן מצב שבו יצטרכו להיכנס למרחב מוגן. ודאו איתם כי הם יודעים מיהם הכוחות שמסייעים בזמן חירום - דוגמת משטרה, מד"א ושירותי הכבאות וההצלה, ספקו לילדים את הטלפונים הרלוונטיים של אותם כוחות וגם של בני משפחה שיכולים לסייע בעת הצורך.

סא"ל ורסנו-אייסמן מבקשת להדגיש כי הכנה נכונה של הילדים לא תיצור אצלם חששות או טראומה, אלא דווקא תעניק להם ביטחון, מאחר והם יבינו שהם ומשפחתם ערוכים ומוגנים לכל תרחיש.

מצב חירום - לדבר בגובה העיניים. פיקוד העורף,
מצב חירום - לדבר בגובה העיניים/פיקוד העורף

הכינו תכנית חירום משפחתית

בנוסף לציוד החירום שהכנתם במרחב המוגן, הכינו תיק חירום ובו ציוד נוסף שנדרש למשפחתכם, הכולל בגדים לכל בני המשפחה וכן ופריטים שיסייעו להקל על השהייה המשותפת במרחב המוגן. "יש לוודא שיש לילדים מספרי טלפון חשובים של אבא ואימא, שהם יודעים מהי נקודת המפגש המשפחתית אם הבית נפגע מרעידת אדמה", מדגישה ורסנו-אייסמן, "כדאי גם לעדכן במידה ויש צורך לסייע לשכנים קשישים, או בעלי מוגבלות".

מצב חירום - אחדות המשפחה. פיקוד העורף,
מצב חירום - אחדות המשפחה/פיקוד העורף

הכירו את הנחיות ההתגוננות לרעידת אדמה

מצב חירום אינו כולל רק ירי טילים אלא גם אסון טבע דוגמת רעש אדמה חזק, שאותו לא ניתן לחזות מראש. מומלץ להיערך מראש כדי לנסות ולמזער פגיעה שעלולה להיווצר בזמן רעידת אדמה. לדוגמה - יש להסיר תמונות או מדפים התלויים מעל מיטות בני הבית ועלולים ליפול ולסכן את המשפחה בזמן רעידת אדמה.

יש לוודא שבעת התקנה של מדפים, מזגנים או כל פריט אחר - תיעשה כהלכה. יש לחזק לקירות חפצים כגון ספריות, טלוויזיות ומדפים. יש ליצור עיגון מיטבי של דודי שמש וחימום, בלוני גז, מזגנים ומדחסים ולהניח חפצים כבדים במקומות נמוכים ככל האפשר.

"חשוב לוודא שהילדים, בעיקר בגיל צעיר, מודעים להבדל שבין רעידת אדמה להתקפת טילים משום שהתגובה שונה", מחדדת ורסנו-אייסמן, "ברעידת אדמה הילדים צריכים לצאת לשטח פתוח ובאזעקה להיכנס למרחב מוגן".

עקבו אחר הוראות פיקוד העורף

בזמן חירום וגם בשגרה, מומלץ להכיר היטב את הנחיות פיקוד העורף בהתאם לסוג האיום והסכנה. הנחיות אלה מצילות חיים והקפדה עליהן יכולה לסייע לכם להציל את חייכם ואת חיי היקרים לכם.

מפת ההתגוננות של פיקוד העורף. פיקוד העורף,
מפת אזורי ההתגוננות של פיקוד העורף/פיקוד העורף
בשיתוף פיקוד העורף, בשיתוף פיקוד העורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully